254
1397/06/25
20

ب- مدیریت بازار

ماده 17- به‌منظور سازماندهی نظام بازاریابی محصولات کشاورزی و روستایی، سازمان موظف است اقدامات زیر را انجام دهد:

1- اعطای کمکها و اعتبارات لازم برای توسعه نمایشگاهها، بازارچه‌ها، بازارها، پایانه‌ها، خوشه‌های تولیدات روستایی، انبارها و سردخانه‏ها، بر اساس طرح پیشنهادی موجه، به اشخاص حقوقی صاحب‌صلاحیت (سازماندهی‌شده در نظام فنی روستایی کشور)

2- اعطای اعتبارات به اتحادیه‏ها جهت خرید محصولات کشاورزان با هدف تأمین به‏موقع نقدینگی آنان و کاهش وابستگی به دلالان

3- حذف انحصار از تجارت محصولات کشاورزی و تسهیل ورود کشاورزان به بازارهای جهانی از طریق تقویت ارتباطات و شبکه‌سازی افقی و عمودی و ظرفیت‏سازی لازم در تشکلهای توسعه روستایی و عشایری با ایجاد و تقویت اتحادیه‏ها

تبصره 1- سازمان موظف است طی پنج‌سال اول از تاریخ ابلاغ این قانون، سهم این تشکلها از تجارت محصولات کشاورزی را به طور متوسط سالانه حداقل ده‌درصد(10%) افزایش دهد.

تبصره 2- سهام شبکه تعاونی‏های روستایی از سازمان تعاون روستایی کشور، ظرف مدت حداکثر یک‌سال پس از ابلاغ این قانون، از محل دارایی‏های سازمان مذکور به شبکه واگذار می‏شود. فروش و تغییر کاربری این دارایی‏ها، تنها به شرط تبدیل به احسن در محدوده کاربری انبارداری و فرآوری و بازاریابی محصولات کشاورزی مجاز است. آیین‏نامه اجرائی این ماده ظرف مدت شش‌ماه پس از ابلاغ این قانون توسط وزارت جهاد کشاورزی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‏رسد. سازمان موظف است هر سه‌ماه یکبار گزارش عملکرد این تبصره را به کمیسیون‏های کشاورزی، آب و منابع طبیعی و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.  

4- راه‌اندازی «سامانه جامع اطلاعات فنی- بازرگانی کشاورزی و روستایی» با استفاده از توان بخش غیردولتی و امکانات موجود شبکه مرکز ملی انفورماتیک به‌منظور عرضه اطلاعات مدیریتی برنامه‏ریزی تولید و عرضه کشاورزی و روستایی و بهبود کارایی بازار

تبصره- خدماتی مانند تأمین بدون وقفه اطلاعات بازار در زمینه‏ قیمتهای دقیق و به موقع، اطلاعات دوره‌ای و روزانه بازار مصرف داخلی محصولات کشاورزی کشور، درخواست‌ها و ویژگی‏های محصولات مدنظر خریدار، بازارها و مسیر‌های توزیع داخلی و خارجی، نحوه ترفیع، روندهای خریدار و تولیدکننده، مقررات واردات و صادرات، ویژگی‌های رقبا، استانداردها و درجات، توصیه مربوط به فرآوری، سفارشهای انبارداری و حمل‌ونقل از طریق این سامانه ارائه می‌شود.

5- استقرار و تقویت نظام سه‏سطحی عرضه کالاهای کشاورزی، شامل بورس ملی کالاهای کشاورزی در سطح کشور، تالارهای معاملات شفاف کالاهای کشاورزی در مراکز شهرستان‌ها و بازارهای محلی در شهرهای کوچک و مجموعه‌ای از روستاها، با هدف پوشش حداکثری مبادلات عمده کالاهای کشاورزی

ماده 18- فروشگاههای زنجیره‌ای روستایی، با تأکید بر ادغام عمودی امکانات و ظرفیت‏های موجود به‏ویژه تعاونی‏های تولید روستایی و بازآموزی و به‌کارگیری خرده‌فروشان روستایی، توسط اشخاص حقوقی صاحب‌صلاحیت (سازماندهی‌شده در نظام فنی روستایی)، در روستا یا مجموعه‌ای از روستاها با مجوز و کمکهای فنی- اعتباری سازمان در جهت فروش کالاهای کشاورزی و عرضه نهاده‏ها و تجهیزات کشاورزی و کالاهای اساسی راه‌اندازی می‌شود.

تبصره - اشخاص حقوقی متقاضی، موظف به ارائه مطالعات امکان‌سنجی، جانمایی و طرح تجاری مطابق با معیارها و شرح خدمات تعیین‌شده به این سازمان هستند.

Parameter:354545!model&7967 -LayoutId:7967 LayoutNameالگوی متنی محتوا-جز قانون- ایجاد تاپیک